23948sdkhjf

Tunge webshops lader kunderne vente ved døren

Hvor længe skal kunderne vente får de bliver lukket i en online butik? 2 sekunder er en evighed på nettet. Tunge hjemmesider kan i sidste ende kan koste salg.
Digicure har analyseret 500 af FDIHs medlems-webshops, og der er både ros og plads til forbedringer.

- Nogle af de danske webshops består af over 300 forespørgsler, og det tager derfor alt for lang tid at indlæse forsiden. Du risikerer simpelt hen, at de utålmodige kunder vender om, fortæller Jesper Helbrandt, direktør i Digicure.

Danske webshops bedre end udenlandske webshops
Ny undersøgelse viser, at FDIHs medlemmers forsider i gennemsnit består af 81 forespørgsler. Det vil sige, at webshoppens webserver bliver forespurgt 81 gange, hvorved billeder, JavaScript og CSS-filer bliver leveret. Dét belaster webserveren og giver lange svartider. De danske webshops fortager dog i snit 15 % færre forespørgsler til serveren end udenlandske webshops, som i gennemsnit ligger på 95 forespørgsler.

Browsere har en begrænsning for, hvor mange forespørgsler, der kan foretages ad gangen. De fleste browsere tillader, at man foretager op til 6 forespørgsler på én gang, mens flere mobile browsere tillader mindre. Mange forespørgsler kan derfor koste kunder for de danske webshops, vurderer Jesper Helbrandt.

- Alt for mange webshop har begrænset overblik over, hvad der teknisk sker på webshoppens forside samt sammenhængen mellem hastighed og forsidens indhold. Vi håber, at vi med Digicures undersøgelse kan få belyst, hvor og hvordan danske webshops kan minimere antallet af forespørgsler og dermed øge webshoppens hastighed generelt, siger projektchef Tevin Lac fra FDIH (Foreningen for Dansk Internet Handel).
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093